60 maandenregeling

Op het moment dat de auto van de zaak 5 jaar (60 maanden) oud is, kan dit gevolgen hebben voor de bijtelling. Bij de 60 maandenregeling wordt gekeken naar de datum eerste toelating. Een (hoger) percentage gaat vervolgens in vanaf de maand die volgt op de datum dat de auto 5 jaar oud is. Dit betekent dat van auto’s met een eerste toelating vanaf 1 december 2016 tot en met 30 november 2017 in 2022 de 60 maandenregeling afloopt en voor hen een hogere bijtelling gaat gelden. Voor zowel elektrische auto’s met een eerste toelating in 2016 als in 2017 gaat de bijtelling van 4% naar 16%. Dit is dus een forse stijging.

 

Voorbeeld
De werknemer heeft een elektrische auto van € 50.000 met eerste toelating op 1 januari 2017. Tot op heden heeft de werknemer € 166,67 bijtelling per maand betaald (€ 50.000 x 4% bijtelling / 12 maanden). Vanaf 1 februari 2022 zal dat € 741,67 per maand worden ((€ 35.000 x 16% bijtelling) + (€ 15.000 x 22% bijtelling) / 12 maanden). Dit is een stijging van € 575 euro per maand.

De oplossing?

Uiteraard is het mogelijk om de auto te blijven rijden en de hogere kosten te accepteren, maar deze forse stijging daagt ons uit om te kijken naar andere mogelijkheden. Hieronder hebben wij dit uitgewerkt:

 

1. Geen privé kilometers meer rijden met de zakelijke auto. Hiervoor is een sluitende kilometeradministratie of een verklaring van de Belastingdienst nodig waaruit blijkt dat er niet meer dan 500 privé kilometers worden gereden. Deze keuze dient per jaar gemaakt te worden, dus dit moet vóór 1 januari 2022 besloten en aangevraagd worden, oftewel: de tijd dringt! Bij voorgaande situatie voor een DGA is er echter maatwerk nodig, omdat vanwege de dubbele pet (werkgever- en werknemerschap) de gevolgen anders kunnen zijn. Het kan daarom in deze situatie belangrijk zijn om één van onze fiscaal adviseurs in te schakelen.

 

2. Een andere optie is om tijdig over te stappen op een andere (goedkopere) auto.

 

3. Auto naar privé halen: indien een DGA de auto van zijn BV naar privé wil halen, dan kan dit. Een DGA is namelijk fiscaal gezien werknemer en kan de auto voor de werkelijke waarde op dat moment van de BV overnemen.

 

Voor ondernemers in de inkomstenbelasting kan dit niet zomaar. Of de auto privé of ondernemingsvermogen is wordt namelijk bepaald bij de aanschaf en dit kan alleen worden gewijzigd wanneer er sprake is van een bijzondere omstandigheid.

 

Tot slot is het belangrijk te beseffen dat het overhevelen van de auto naar privé ook gevolgen kan hebben voor de btw. Ook in deze situatie adviseren wij dan ook een (fiscaal) adviseur in te schakelen wanneer je van plan bent de auto naar privé te halen.

Indien jouw auto een datum eerste toelating heeft in de periode december 2016 tot en met november 2017, is het verstandig al voor 1 januari 2022 na te denken wat je met de auto wenst te doen zodra de 60 maanden zijn verstreken. Neem je het voor lief dat je op enig moment netto ineens fors minder over gaat houden? Of rijd je dan liever niet langer privé met de auto van de zaak? De keuze hiervoor dien je voor 1 januari 2022 te maken, want dit kan niet gedurende het jaar.

 

Datum van publicatie: 17-12-2021

Meer weten over wat we allemaal doen?

Plan een afspraak met één van onze specialisten.