Normale regels

De normale bijtelling in Duitsland bedraagt 1% van de Duitse cataloguswaarde per maand dus 12% per jaar.

 

Indien er ook sprake is van woon-werkverkeer, dan moet de bijtelling worden verhoogd met een bijtelling welke afhankelijk is van de kilometers. Er zijn hiertoe 2 methoden:

  • 0,03% x woon-werkkilometers enkele reis x de cataloguswaarde; of
  • 0,002% x woon-werkkilometers x werkelijk aantal keren woon-werk x cataloguswaarde.

 

De eerste methode wordt vaak gebruikt indien iemand bijna elke dag naar kantoor rijdt. De tweede methode is vaak gunstiger indien minder dan 3 keer per week naar kantoor wordt gereden.

 

Verder is het mogelijk de bijtelling te bepalen op basis van een rittenregistratie, waarbij op basis van werkelijke kosten en werkelijk privégebruik de bijtelling wordt bepaald. Dit komt in de praktijk minder voor en pakt ook voor de verlaging per 1 januari 2019 anders uit. Op deze variant ga ik dan ook niet verder in.

Wetgeving per 1 januari 2019

De bijtelling voor hybride en volledig elektrische auto’s wordt per 1 januari 2019 verlaagd naar de helft van de bijtelling voor normale auto’s.

 

‘Nieuwe’ auto

Om van de nieuwe wetgeving gebruik te kunnen maken, moet het gaan om een ‘nieuwe’ auto. Vooralsnog lijkt het erop dat het moet gaan om een auto die door het Duitse bedrijf na 1 januari 2019 wordt aangeschaft of geleased. Het hoeft, zoals het er nu uitziet, niet te gaan om een daadwerkelijk nieuwe auto. Het mag dus zeer waarschijnlijk ook een tweedehands auto zijn.

 

Extra eisen hybride auto’s

Niet elke hybride auto kwalificeert. Alleen hybride auto’s kwalificeren die:

  • een CO2-uitstoot hebben van minder dan 50 gram; of
  • minimaal 40 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden.

Bijtelling volledig elektrische auto’s duurder dan in Nederland?

De bijtelling in Duitsland bij volledige elektrische is in beginsel minimaal 6% (de helft van de reguliere 1% regeling). Dat is meer dan 4% in Nederland. Daarnaast kan de investeringsaftrek in Nederland erg gunstig zijn.

 

Als de keus er is, kan het toch voordelig zijn een Duitse elektrische auto van de zaak te rijden in plaats van een Nederlandse.

 

  • Het tarief waartegen de bijtelling wordt belast kan in Duitsland aanmerkelijk lager zijn.
  • Het lage tarief voor de bijtelling voor elektrische auto’s is in Nederland vanaf 1 januari 2019 beperkt tot € 50.000 cataloguswaarde.

 

Periode

De lage bijtelling is vooralsnog beperkt tot en met eind 2021.

Algemene voordelen Duitse auto van de zaak

Een Duitse auto van de zaak kent veel voordelen. Ook als het gaat om een ‘normale’ auto zonder elektrische aandrijving. Onder andere kan de aanschaf veel voordeliger zijn vanwege het niet hoeven betalen van Nederlandse bpm en Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Ook kan er wat betreft het belastingtarief voordelen worden gehaald. Hiertoe heb ik reeds verschillende blogs geschreven. Hierin worden niet alleen de voordelen behandeld maar ook de voorwaarden en valkuilen. Wil je hier keer over lezen:

 

  • Bpm- en motorrijtuigenbelastingvrijstelling
  • Voordelen salary split
  • Voordelen auto van de zaak

Tot slot

Een Duitse auto van de zaak was al voordelig. Voor elektrische en hybride auto’s is dit voordeel nog groter geworden. Gezien de relatief nieuwe wetgeving in Duitsland en het feit dat er veel voorwaarden en valkuilen zijn, is het verstandig je door je adviseurs goed voor te laten lichten. Uiteraard ben ik samen met mijn collega’s ook graag bereid eventuele vragen te beantwoorden.

Publicatiedatum: 23-01-2019

Meer weten over wat we allemaal doen?

Plan een afspraak met één van onze specialisten