KPI’s

Om goed te kunnen peilen hoe de onderneming er voor staat is het belangrijk om KPI’s te formuleren.
KPI’s zijn ‘Kritieke Prestatie Indicatoren’ ook wel kengetallen of in het Engels ‘Key Performance Indicators’.
KPI’s helpen je van strategie naar concrete doelen.
KPI’s maken de kritieke succesfactoren van jouw onderneming duidelijk zichtbaar en goed meetbaar. Zodat de strategie bij iedereen op het netvlies kan komen te staan. Dit is relevant en belangrijk omdat bij 78% van de ondernemingen het gros van de medewerkers niet weet wat hun bijdrage aan de strategie is.
Door het opstellen van realistische doelstellingen en het monitoren van de voortgang hierop, kun je als onderneming meer grip krijgen op je processen. Waardoor je sneller in staat bent om bij te sturen waar nodig, om zo een optimaal resultaat te behalen.

Voorbeelden

Waar te beginnen is de grootste uitdaging en sterk afhankelijk van de branche en beschikbare data.
De voorbeelden van KPI’s uit de sector detailhandel liggen voor het oprapen. Een KPI detailhandel zou bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘het percentage artikelen niet op voorraad’ binnen een bepaalde assortimentsgroep. De bedoeling is juist om voorspellende sleutelindicatoren te vinden. En juist daarop te sturen. In plaats van achteraf te moeten constateren dat je omzet hebt gemist door een gebrekkig voorraadsysteem.
Bij een dienstverlenende onderneming kun je denken aan productiviteit in procenten of netto toegevoegde waarde. In de horeca, zijn voor de hand liggende kengetallen omzet per klant, of het aantal klanten per dag, maar natuurlijk ook de verspillingen/wat gaat er in de afvalbak.
Deze KPI’s zou je kunnen opnemen in een dashboard waarmee je periodiek kunt meten hoe je ervoor staat en op tijd kunt ingrijpen bij afwijkingen.
Vind je het interessant om hier eens samen over na te denken, neem dan gerust contact op.

4 TIPS

  • Less=more, liever drie goede dan een lange lijsten met tientallen kengetallen.
  • Hoe specifieker hoe beter, dus niet omzet, maar omzet in vergelijking tot aantal klanten per dag.
  • Kies voor KPI’s waar je invloed op hebt. Bijvoorbeeld: huisvestingskosten zijn vaak vast en alleen op lange termijn te beïnvloeden.
  • Vergeet niet vooraf een norm te bepalen.

 

Ik help je graag de peilstok in jouw onderneming te steken, samen kunnen we een aantal relevante KPI’s bepalen en periodiek de voortgang bespreken.

 

Publicatiedatum: 12-05-2021

Meer weten over wat we allemaal doen?

Plan een afspraak met één van onze specialisten