Hoe werkt de bijtelling in Duitsland precies?

Indien je als zelfstandige onderweg bent of jouw werkgever geen vestiging in Duitsland heeft, betaal je belasting over deze bijtelling via de inkomstenbelasting.

 

Voordeel 1: Het percentage van de bijtelling
Het percentage van de bijtelling is doorgaans aanmerkelijk lager. Dit percentage bedraagt in Duitsland 12% per jaar. Uitgaande van het reguliere percentage van 25% in Nederland, is de bijtelling in Duitsland minder dan de helft.

 

Voordeel 2: De lagere Duitse cataloguswaarde
De bijtelling wordt gerekend over de Duitse cataloguswaarde. Deze is doorgaans lager dan de Nederlandse cataloguswaarde. Dit onderscheid wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de BPM (de luxebelasting) die in Nederland wordt geheven over auto’s. Deze BPM bedraagt al snel z’n 30% en zorgt dus niet alleen voor een duurdere auto, maar ook voor een hogere bijtelling.

 

Voordeel 3: Bijtelling tegen een lager tarief
De bijtelling wordt in Duitsland doorgaans belast tegen een lager belastingtarief dan in Nederland. Waar in Nederland het hoogste tarief 52% bedraagt, is deze in Duitsland maximaal 42%.

 

In situaties van een salary split (belast inkomen in zowel Nederland en Duitsland), is dit Duitse tarief doorgaans nog lager. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien iemand in Nederland woont en als directeur groot aandeelhouder van een B.V. en een GmbH, zowel in Nederland als in Duitsland een salaris geniet.

Rekenvoorbeeld: Netto besparing € 6.580 per jaar

Aan jou staat een Audi A6 ter beschikking die ook privé wordt gebruikt. De cataloguswaarde in Nederland bedraagt € 70.000 en die in Duitsland bedraagt € 50.000. De bijtelling valt in het 52% (Nederland) respectievelijk 42% (Duitsland) tarief.

 

Verschuldigde belasting Nederland
25% van € 70.000 vermenigvuldigd tegen 52% = € 9.100

 

Verschuldigde belasting Duitsland
12% van € 50.000 vermenigvuldigd tegen 42% = € 2.520

De adder onder het gras: bijtelling voor woon-werkverkeer

Helaas kent Duitsland ook een bijtelling voor woon-werkverkeer. Afhankelijk van hoe vaak de werkplek wordt bezocht, moet een standaard bijtellingsforfait per maand en/of een bijtellingsforfait per rit worden toegepast.

 

Indien iemand geen vaste werkplek in Duitsland heeft maar altijd onderweg is, heeft deze persoon in de regel geen woon-werkverkeer en dus ook geen extra bijtelling. Indien er echter wel zo’n vaste werkplek is, zal hiermee rekening moeten worden gehouden. Indien de afstand tot de werkplek relatief groot is, kan deze bijtelling fors oplopen. Dit is dus iets wat in twijfelgevallen vooraf goed met een Duitse steuerberater besproken moet worden.

Overige voorwaarden

Er zijn nog een aantal andere zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Zo’n Duitse auto moet goed “gepland”  worden. Aspecten waar onder andere rekening mee gehouden moet worden zijn:

  • Op basis van het belastingverdrag moet Duitsland het recht hebben over deze autobijtelling belasting te heffen.
  • Indien je in Nederland woont, moet je de Duitse auto aangeven in de Nederlandse aangifte inkomstenbelasting, hetgeen tot gevolg kan hebben dat je meer belasting gaat betalen over het “Nederlandse salaris”.
  • Indien je zowel in Nederland als in Duitsland een “werkgever” hebt, moet je oppassen dat Nederland via die Nederlandse werkgever niet een stukje bijtelling wil meepikken.

 

Bovenstaande punten behandel ik nog in toekomstige blogs. Houd deze site dus goed in de gaten!

Publicatiedatum: 16-03-2012

Meer weten over wat we allemaal doen?

Plan een afspraak met één van onze specialisten.